تبلیغات
نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی - هزار راه نرفته ایران در قدرت نرم رسانه‌ای
نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی
کلاس درسی برای بحث و تبادل نظر درمورد رسانه ها و ارتباطات
دكتر محمودرضا گلشن‌پژوه

     1-چندی است كه در رسانه‌های چینی بحثی درخصوص قدرت نرم این كشور و مقایسه آن با قدرت نرم ایالات متحده آمریكا در گرفته كه بسیار جالب است.

آغاز این بحث به شكل جدی هم برمی‌گردد به اكران فیلم هالیوودی «آواتار» در چین و همزمانی آن با اكران یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمای ملی چین كه با نام «پایه‌گذاری یك جمهوری»

(The Founding of a Republic) و با شركت اغلب بازیگران معروف و ستاره‌های چینی روی پرده‌  سینماهای این كشور رفته است. همین وضعیت در هفته‌های اخیر مجددا میان استقبال از فیلم آواتار و یك فیلم جدید چینی به نام كنفوسیوس (Confucius) حاصل شده، به‌گونه‌ای كه مجددا بحث چرایی جذابیت بیشتر فیلم‌های هالیوودی در جامعه چین و ترجیح اینگونه فیلم‌ها به فیلم‌های مربوط به تاریخ و تمدن چین داغ شده است

هزار راه نرفته ایران در قدرت نرم رسانه‌ای

     1-چندی است كه در رسانه‌های چینی بحثی درخصوص قدرت نرم این كشور و مقایسه آن با قدرت نرم ایالات متحده آمریكا در گرفته كه بسیار جالب است.

آغاز این بحث به شكل جدی هم برمی‌گردد به اكران فیلم هالیوودی «آواتار» در چین و همزمانی آن با اكران یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمای ملی چین كه با نام «پایه‌گذاری یك جمهوری»

(The Founding of a Republic) و با شركت اغلب بازیگران معروف و ستاره‌های چینی روی پرده‌  سینماهای این كشور رفته است. همین وضعیت در هفته‌های اخیر مجددا میان استقبال از فیلم آواتار و یك فیلم جدید چینی به نام كنفوسیوس (Confucius) حاصل شده، به‌گونه‌ای كه مجددا بحث چرایی جذابیت بیشتر فیلم‌های هالیوودی در جامعه چین و ترجیح اینگونه فیلم‌ها به فیلم‌های مربوط به تاریخ و تمدن چین داغ شده است.

2- ساموئل هانتینگتون نظریه‌پرداز آمریكایی معتقد بود كه نقشه و شكل توزیع فرهنگ یك كشور در نقاط مختلف جهان، نشان‌دهنده نقشه و میزان واقعی قدرت آن كشور در مناطق مختلف جهان است.

3- قدرت نرم یكی از مباحث به نسبت جدید در علم سیاست و روابط بین‌الملل است كه تلاش دارد مفهوم  انتزاعی‌تر و معنوی‌تری از قدرت را كه غالبا با وجه سخت آن تصور می‌شود، نمایش دهد. در قدرت نرم، شیوه تأثیرگذاری بسیار خاص بوده و بدون آن‌كه از اجبار یا تطمیع استفاده شود، از جذب و اقناع بهره برده می‌شود. درحقیقت در این شیوه از اثرگذاری، شخص یا واحد مقابل ناخودآگاه یا خودآگاه اما به هرحال از روی رضایت، كاری را انجام می‌دهد كه از سوی قدرت تأثیرگذار از وی خواسته می‌شود.

همچنین در این وجه از قدرت، امكان اولویت‌بندی ترجیحات دیگران نیز وجود دارد و می‌توان انتظار داشت طرف مقابل نه تنها همان‌هایی را بخواهد كه ما می‌خواهیم، بلكه آنها را همانگونه  بخواهد كه ما اولویت‌بندی می‌كنیم.

4-در عصر كنونی ارتباطات، بسیاری از كشورها با تمام توان در حال جذب افكار عمومی جهانی به‌سوی ترجیحات خود هستند. بسیاری از كشورها با صرف مبالغی كلان و در كنار آن با هوشمندی و زیركی، تلاش دارند تا جذابیت‌های فرهنگ، هنر، گردشگری، علم و تاریخ خود را در نگاه دیگران به نمایش گذاشته، از آن در نگاه اول برای بهبود وجهه عمومی كشور خود و در هدفی اساسی‌تر، برای پیشبرد اهداف سیاست‌خارجی و امنیتی خود بهره جویند.

سرمایه‌گذاری‌های كلان هند برای تبدیل دانش یوگا به كالایی معرف فرهنگ و تمدن هند؛ استفاده كوبا از پزشكان این كشور برای كسب وجهه ملی برای این كشور، خصوصا در هنگام عملیات‌های داوطلبانه در نقاط مختلف جهان؛ بهره‌برداری آمریكا از نمادهایی همچون هالیوود، مك‌دونالد یا كوكاكولا برای افزایش حوزه‌های نفوذ فرهنگی خویش؛ سرمایه‌گذاری چین در مؤسسات مطالعاتی و آموزشی كنفوسیوسی در نقاط مختلف جهان به‌منظور اشاعه فرهنگ كهن چینی؛ استفاده آلمان از برندهای معروف صنعتی خود همچون بنز و بی‌ام‌و و جذابیت‌ آن در میان نسل‌های مختلف؛ تلاش كره‌جنوبی برای نمایش تاریخی كهن برای خویش و امتزاج آن با نمادهای موفق تكنولوژیك این كشور و بسیاری موارد دیگر از جمله حوزه‌هایی هستند كه در حال حاضر در یك بازار به‌شدت رقابتی و با استفاده بهینه از ابزارهای نوین ارتباطی همچون اینترنت، در چارچوب ساختارهای اقتدار نرم، در حال ارائه و جذب مخاطب هستند.

5- نظام جمهوری اسلامی ایران در طول حیات سی‌ساله خویش، بسیاری از ابزارهای قدرت نرم یك تمدن عظیم ایرانی – اسلامی را تعیین، تعریف (گاهی نیز بازتعریف) و مورد بهره‌برداری قرار داده است. حتی تمركز صرف بر مولفه فرهنگ، به تنهایی می‌تواند اوج ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتدار نرم در اختیار جمهوری اسلامی ایران را به خوبی نشان دهد. درحقیقت فرهنگ بخش بسیار مهمی از ابزارها و مولفه‌های قدرت نرم را شامل می‌شود.

جوزف نای در بیان مولفه‌های قدرت نرم، به 3 عامل اصلی اشاره می‌كند كه یكی از آنها ارزش‌های فرهنگی و ایدئولوژیك است. در حقیقت فرهنگ یك جامعه كه می‌توان آن‌را در لایه‌های متعددی همچون هنر، تمدن، مذهب، جایگاه علمی، سرگرمی، ادبیات، سنن و فولكلور، ویژگی‌های رفتاری منحصر به‌فرد ملی و حتی غذاهایی هماهنگ با مذاق جهانی مشاهده و بازیابی كرد، طیف بسیار وسیع و در عین حال بسیار مقتدری از مولفه‌های قدرت نرم یك كشور را تشكیل می‌دهد. در این راستا استحكام، ریشه‌دار بودن و اتصال این مضامین به كهن‌الگوهای مستتر در تمدن و ایدئولوژی جامعه، میزان اقتدار مولفه‌های مذكور را مشخص می‌سازد.

6- كشور ما دارای آنچنان ظرفیت‌هایی در قدرت نرم است كه وقتی آنها را در كنار هم قرار می‌دهی، هم دهانت از تعجب باز می‌ماند، هم به‌خودت می‌بالی كه ایرانی هستی و در این خاك زندگی می‌كنی و هم اشكت سرازیر می‌شود چون حال كه می‌دانی چه‌تعداد از كشورها با درصدی از این ظرفیت‌ها بسیاری از حوزه‌های امنیت نرم خود را بیمه كرده‌اند، می‌فهمی كه ما چقدر با استفاده مطلوب از این نعمات خدادادی فاصله داریم.

7- وانگ ون، در مقاله خود پس از آنكه حسرت می‌خورد كه چینی‌ها در سرمای شدید ژانویه ساعت‌ها قبل از طلوع آفتاب در مقابل گیشه‌های نمایش فیلم آواتار می‌ایستند تا بتوانند این فیلم را تماشا كنند، این سؤال را مقابل دولتمردان چینی قرار می‌دهد كه ما باید چه كنیم كه زمانی فرارسد كه آمریكایی‌ها ساعت‌ها زیر سرما به انتظار بنشینند تا بتوانند فیلمی ساخته شده در چین را تماشا كنند؟

این سؤال خوبی برای ما هم خواهد بود: چه باید بكنیم كه فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی تبدیل به جزو لاینفكی از زندگی بخش مهمی از مردم جهان شود؟ چه كنیم كه فرش ایرانی به جایگاه قبلی خودبازگردد؟‌ چه كنیم كه مارك Made in Iran تبدیل به نمادی از اعتماد شود؟ چه كنیم كه دیگران برای دیدن سینمای ایران یا داشتن قطعه‌ای از هنر هنروران ایرانی در زمینه‌های مختلف روزشماری كنند؟ چه كنیم كه شركت‌های مسافرتی از شدت ازدحام برای بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های توریستی و حداقل ژئوتوریستی ایران، وقت‌های طولانی‌مدت دهند؟

اگر حتی فكر كردن به این موارد بیش از حد خوشبینانه به‌نظر می‌رسد، بدانیم كه راهی بس طولانی در پیش رو داریم.

دكتر محمودرضا گلشن‌پژوه
 معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران


طبقه بندی: رسانه ها، 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 7 اردیبهشت 1389 توسط محمد دشتی | نظرات()
اگهی 90
سه شنبه 7 اردیبهشت 1389 02:56 ب.ظ
درج اگهی استخدام
درج اگهی رایگان
کالا و خدمات خود را به رایگان معرفی نمایید
اگهی 90
www.agahi90.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
در این وبلاگ گزارش درس " نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی " دانشگاه آزاداسلامی (واحد علوم وتحقیقات در ترم دوم سال تحصیلی1388- 1389) که توسط آقای دکتر علی اکبر رضایی تدریس می شود و مباحث مربوط به دنیای رسانه ها و ارتباطات جمعی ارائه خواهد شد.
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
موضوعات
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :