تبلیغات
نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی - قدرت نرم و رسانه ها
نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی
کلاس درسی برای بحث و تبادل نظر درمورد رسانه ها و ارتباطات

دکتر ساطانی فر

قدرت نرم
======
 عبارت است از توانایی شكل دهی به ترجیهات دیگران ،به عبارت دیگر جنس قدرت نرم از نوع اقناع و در قدرت سخت از مقوله ( وادار و اجبار ) كردن می باشد. 
رهبری به صدور فرامین خلاصه نمی شود بلكه به جذب دیگران به انجام انچه شما می خواهید را شامل می شودكه اگر بتوان دیگران را به انچه كه می خواهید سوق داد دیگر نیازی به استفاده از هویج و چماق برای مجبور كردن  نیست...

قدرت نرم و رسانه ها

 

قدرت نرم
======
 عبارت است از توانایی شكل دهی به ترجیهات دیگران ،به عبارت دیگر جنس قدرت نرم از نوع اقناع و در قدرت سخت از مقوله ( وادار و اجبار ) كردن می باشد. 
رهبری به صدور فرامین خلاصه نمی شود بلكه به جذب دیگران به انجام انچه شما می خواهید را شامل می شودكه اگر بتوان دیگران را به انچه كه می خواهید سوق داد دیگر نیازی به استفاده از هویج و چماق برای مجبور كردن  نیست


قدرت نرم  چیست ؟
======
-رفتار با جذابیت قابل رویت اما غیر محسوس است.
-قدرت نرم ( نه زور است و نه پول ) در قدرت نرم ،بروی ذهنیت ها سرمایه گذاری می شوندو از جذابیت برای ایجاد اشتراك بین ارزشها و از الزام و وظیفه همكاری برای رسیدن به همه خواست ها سود می جوید.
قدرت نرم ،به آن دسته از قابلیت ها و توانایی های كشور اطلاق می شود كه با به كارگیری از ابزاری چون فرهنگ ، آمان و یا ارزش های اخلاقی به صورت غیر مستقیم بر منافع یا رفتار های دیگر كشورهای اثر می گذارد. 

ژوزف نای (
Joseph Nye ) از پیشگامان طرح قدرت نرم در سال 
1989 می گوید:قدرت نرم ، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی كشور دیگر، از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی یك كشور به قدرت نرم دست می یابد كه بتواند ( اطلاعات و دانایی ) را به منظور پایان دادن  به موضوعات مورد اختلاف به كار گیرد و اختلافات را به گونه ای ترسیم كند كه از انها امتیاز بگیرد.
-مونوپولی ،،
Monopoly ،، اطلاعات و دانایی مركز دیپلماسی نیست، بلكه خود دانش و گسترش ان است كه باید نقطه قوت دیپلماسی باشد.
قدرت نرم ،تبلیغات سیاسی نیست بلكه مباحث عقلانی و ارزش های عموم را شامل می شود و هدف قدرت نرم افكار عمومی خارج و سپس داخل كشور است.
وسایل ارتباط جمعی در جهان امروز ، جهان های ذهنی و غیر واقعی را به دنیا مخابره می كنند. آنها دیگر به انتقال واقعیت فكر نمی كنند، بلكه واقعیت ها را می سازند.
هدف رسانه ها از قدرت نرم در ابتدا مدیریت افكار عمومی نیست ،بلكه رسانه ای در این دنیا موفق است كه بتواند با افكار عمومی حركت كند و خود را سازگاز با آنها نشان دهد.
درعصر رسانه های نوین جهانی ، به مدد تكنولوژی های نوین ارتباطات و اطلاعات كسب قدرت نرم به مراتب راحت تر از به دست آوردن و نگهداری ( قدرت سخت ) است ودولت ها اگر بتوانند مفاهیم جدید امنیتی را برای خود ، باز تعریف كنند ، در آن صورت مجبور نیستند لشكرهای عظیم نظامی خود را تقویت كنند. 

راه كارهای رسیدن و در اختیار داشتن قدرت نرم
===========================
1- داشتن كانال های چندگانه ارتباطی داخلی و خارجی .
2- نزدیك كردن سنت ها و ایده های فرهنگی اجتماعی و سیاسی بر نرم های جهانی
3- حركتی آرام ، پراكنده و مداوم در جهت تسخیر افكار عمومی به توسط رسانه های همراه و همگام با مردم ( نه رسانه ای كه قصد مدیریت افكار را داشته باشد)
4- ایجاد گفتمان های خبری - رسانه ای در خارج و داخل به زبان های مختلف
5- پذیرش اینكه دیگر مردم مجبور به استفاده از رسانه های داخل نیستند و طراحی برنامه هایی كه بتواند از مشاركت مردم در امور بالاتری استفاده نمود.
6- اعتماد به مردم حتی در صورت بیان انتقادهای تند
7- توجه به طراحی و انعكاس برنامه هایی كه تفكر جهانی شدن از محلی شدن را منعكس كند(جهانی شدن برنامه ها) (باید از پنجره خارج به داخل نگریست نه از پنجره داخل به خارج)
8- توجه به وجود تنوع آراء در داخل و انعكاس آن به خارج (دیگر اینكه همه جامعه یكسان فكر كنند پایان رسیده) وجود تنوع فكری و تكثر آراء حتی در مخالفت با حكومت نقطه قوت محسوب می شود.
9- ابهام زدایی از صحنه سیاست خارجی
10- اعلام برنامه ها و اصول كلی اجرایی و تشریح دیدگاهها در مورد مسائل حساس جهانی و منطقه ای و معرفی تیم اجرایی سیاست خارجی مشخص جهت تبیین آنها
11- دادن زمینه كار به رسانه ها جهت طرح
دیدگاههای انتقادی در كلیه سطوح تصمیم گیری داخلی و حتی سیاست خارجی جهت تبیین این اصول برای افكار عمومی داخل و خارج و نشان دادن وجود تكثر و تنوع فكری . 

ایجاد تعاملات فرهنگی با استفاده از هر ابزار 
=========================
الف - رسانه های بین المللی
ب - تشویق به جذب دانشجویان و توریست ها و ... به داخل
ج - تشویق به مهاجرت های اجتماعی فرهنگی جهت انتقال فرهنگ داخل به خارج
د- تشویق به عزیمت دانشجویان به خارج
هـ - ایجاد دفاتر فرهنگی مشترك با كلیه كشورها (و ایجاد كتابخانه ها ، رستوران های فرهنگی در دیگر كشورها)
و - ایجاد دفاتر مشترك رسانه ای با دیگر كشورها
ز - استفاده از سرمایه گذاری های خارجی نه فقط برای تجارت بلكه در پروژه های زیربنایی و طولانی مدت
ح - سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی در دیگر كشورهای مثل انرژی - راه - تاسیسات فنی و ماندگار
ط- تشویق به آموزش زبان های دیگر در دانشگاهها و موسسات آموزشی جهت تعامل با دنیای خارج (علی الخصوص زبان انگلیسی) ی - پنهان نكردن نقاط ضعف بلكه استفاده از آنها به عنوان یك فرصت در زمینه مختلف (موضوع میدان تیان آن من )
ك - دادن اطلاعات به دنیای بیرونی ، افزایش پهنای باند اینترنتی و گسترش كانال های تلویزیونی
ل - افزایش فعالیت سیاسی در حل بحران های دیگر كشورها و ایفای نقش فعال در سطوح جهانی

 

 

http://www.irinn.ir/Default.aspx?TabId=60&nid=19977منبع:


طبقه بندی: رسانه ها، 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 6 اردیبهشت 1389 توسط محمد دشتی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
در این وبلاگ گزارش درس " نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی " دانشگاه آزاداسلامی (واحد علوم وتحقیقات در ترم دوم سال تحصیلی1388- 1389) که توسط آقای دکتر علی اکبر رضایی تدریس می شود و مباحث مربوط به دنیای رسانه ها و ارتباطات جمعی ارائه خواهد شد.
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
موضوعات
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :