تبلیغات
نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی - چرا مدیریت فرهنگی؟
نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی
کلاس درسی برای بحث و تبادل نظر درمورد رسانه ها و ارتباطات

دکتر علی اکبر رضایی

۲۴دی ماه ۱۳۸۸

امروز چه بخواهیم یا نخواهیم و اقعیت غیر قابل انکار این است که کشور ما را بحران بزرگ فرهنگی و اجتماعی فراگرفته است و هیچکس را توان زدودن ویا توجیه کردن رسوبا ت و اثرات این بحران نیست
..دروغ”ریا کاری “پشت هم اندازی “نفاق “”عدم تساوی حقوق وامکانات”، نبود عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه و…… ازجمله عواملی به شمار میرود که بحران اجتماعی و نا هنجاریهای غیر قابل جبران و پر هزینه ای را ایجاد میکند. لذا کسانی که به فرهنگ وتمدن ایرانی واسلامی می اندیشند باید بدانند که قلمرو و جوهره مسا ئل فرهنگی در محدوده ملی و فرا ملی متحول شده و مستلزم تحول در نگرش و رویکرد است.لذا این پرسش به وجود می آید که پس چه کسی و چگونه باید تحولات اساسی فرهنگی را به وجود آورد؟

 

چرا مدیریت فرهنگی؟

 

دکتر علی اکبر رضایی

۲۴دی ماه ۱۳۸۸

امروز چه بخواهیم یا نخواهیم و اقعیت غیر قابل انکار این است که کشور ما را بحران بزرگ فرهنگی و اجتماعی فراگرفته است و هیچکس را توان زدودن ویا توجیه کردن رسوبا ت و اثرات این بحران نیست
..دروغ”ریا کاری “پشت هم اندازی “نفاق “”عدم تساوی حقوق وامکانات”، نبود عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه و…… ازجمله عواملی به شمار میرود که بحران اجتماعی و نا هنجاریهای غیر قابل جبران و پر هزینه ای را ایجاد میکند. لذا کسانی که به فرهنگ وتمدن ایرانی واسلامی می اندیشند باید بدانند که قلمرو و جوهره مسا ئل فرهنگی در محدوده ملی و فرا ملی متحول شده و مستلزم تحول در نگرش و رویکرد است.لذا این پرسش به وجود می آید که پس چه کسی و چگونه باید تحولات اساسی فرهنگی را به وجود آورد؟

باید گفت برای حل مشکلات نخست می بایست ابعاد گوناگو ن مسئله را به دقت مورد بررسی قرار داد زیرادر نگاه طبیب ، آینده هرگز نباید تاریک باشد تنها کسی می تواند طبیب باشد که در نظر او یک در صد احتمال شفا پر رنگ تر از نود و نه درصد احتمال مقابل آن باشد . چراکه تا ، کسی به آن یک درصد دل نبندد ، طبابت نخواهد کرد . ناگریز ، کسی طبیب است که امیدوار باشد و امیدوار کند و البته این منافاتی با تحذیر بیمار و توجه به واقعیت خطر ندارد . پس از هشدار به بیماری و چشم گشودن به واقعیت ها آنچه بر ذهن و دل پزشک حاکم می شود ، امید به بهبودی است ، هر چند احتمال آن بسیار کم است تفاوت همین جاست بین روشنفکرمثبت اندیش و روشنفکر منفی نگر.
روشنفکر منفی نگر معمولا ناامید و آینده را بسیار نگران کننده و تاریک می بیند و همین سبب می شود که هرچند آنها پاره ای از دردهای جامعه را می بیند ، نتواند درمان کنند ، وبه همین سبب رشته ارتباط آنها با جامعه بریده می شود .
تلاش ما به عنوان متخصصان حوزه فرهنگ این است که بگوییم بدون داشتن فرهنگی اصیل سرمایه گذاری در سایر بخشها نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت.
متخصصین مسائل فرهنگی اعتقاد دارند اگر جه فرهنگ‌ها بسیار قدرتمند و پرنفوذند و از شبکه بهم پیچیده و عظیمی از ارزشها، باورها، اعتقادات ،‌و بخصوص خصائل و معیارها تشکیل شده‌اند ،و شاید غیر قایل تغییر واصلاح پنداشته شوند . اما باید بدانیم که یکی از ویژگی‌های اصلی فرهنگ صفت تحول و تغییر‌پذیری آن است .
همچنین برخی دیگر از کارشناسان حوزه فرهنگ معتقدند بزرگترین مشکل در یک جامعه یا علت العلل مشکلات یک جامعه ، مشکلات فرهنگ است . یعنی افراد آن دارای باورهایی هستند که نباید باشند و دارای احساسات و عواطفی هستند که نباید باشند و دارای خواست هایی هستند که نباید باشند که اگر به دنبال علت و ریشه یابی درونی و بیرونی آن برآئیم به درون آدمیان بر میگردد.
اگر نتوانیم درونمان را دگرگون کنیم ، چیزی در بیرون دگرگونی مطلوب نخواهد یافت که یکی از آموزه های مشترک همه ادیان و مذاهب جهانی است ، یعنی اینکه تا درون چیزی دگرگون نشود در برون چیزی دگرگون نمی گردد.
لذا هر تغییر باید از قبل از یک دگرگونی رخ داده باشد . هر دگرگونی آفاقی و بیرونی باید مسبوق به یک دگرگونی انفسی و درونی یاشد ، که این دگرگونی فرهنگی است . دگرگونی در باورها ، احساسات ، عواطف، خواسته ها.
پس اول باید تغییر در باورها بوجود آید تا بتوان تغییر در ساحت عواطف و خواسته و تحول مطلوب بدست آید ، پس می بینیم مبنای هر چیز به درون خودمان بر می گردد و به تعبیر قرآن ” همانا ما سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهیم مگر خودشان بخواهند.” اینجا مصداق پیدا می کند. توجه داشته باشیم که هیچیک ازمشتقات فرهنگی از جمله خصائل و معیارهای فرهنگی و اجتماعی به خودی خود پدید نمی‌آیند و ماندگار نمی‌شوند. اگر در فرهنگ ماتحمل وجودنظرات و عقاید مخالف و متفاوت کم است . اگر مردم توجه چندانی به سلامت محیط طبیعی و اجتماعی خود ندارند .
اگر رقابت ناسالم جای مشارکت وهمکاری و همیاری را گرفته است . اگر نفع شخصی و فرصت طلبی به جای تلاش برای پیشرفت و رعایت منافع عمومی نشسته‌است . اگر رغبت به کار و تلاش برای سازندگی کشور در بین مردم ، متخصصان وکارشناسان نیست و صدها اگر دیگر ، همه و همه بواسطه وجودزمینه‌ها و شرایط مناسبی بوده است که این نوع گر ایشات و خصائل در آن فرصت رشد و تداوم و گسترش یافته‌اند . فرهنگ دریک اجتماع همچون زمینی میماند که بسته به شرایط تنها برای تخم و دانه های خاصی حاصلخیز شده است و هم زمان هر چیز در آن فرصت رویش و شکوفائی نمی‌یابد . پس برای پی‌بردن به علل وجودی برخی معیارها و خصائل خاص در یک فرهنگ عدم رشد و گسترش ارزشها، خصائل و رفتارهای دیگر باید زمینه‌های تأثیر گذار و تأثیر پذیر را در چارچوب و درون شبکه یک نظام فرهنگی جستجو کنیم.
موضوع مهمی که بایست به ان توجه خاص داشت این است که آنچه بیش از هر چیز باید رقابتی شود بازار مدیران عالی فرهنگی کشور است نه بازارهای اقتصادی . وقتی سیاستگذاری ها در انحصار عده محدودی باشد ( حتی اگر جمع آنها دوهزار نفر باشد ) و جابجایی در هرم مدیریتی کشور به سختی و باکندی و با معیارهای غیر رقابتی صورت پذیرد. سیاستهای حاصل از تصمیمات اینان نمی تواند به یک جامعه سالم با فرهنگی والا بینجامد .
اما علیرغم همه این نگرانی ها نظام سیاسی _ اجتماعی و فرهنگی کشور ، در مرحله گذار از دوره رشد سریع به دوره بلوغ است که اگر این دوره گذار را خوب مدیریت کنیم و از آن به سلامت عبور کنیم ، در مرحله بلوغ بسیاری از آنچه از ارزشهای فرهنگی از دست رفته است ، قابل بازیابی است

دکتر علی اکبر رضایی
دکتری تخصصی مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی
عضو هیأت علمی دانشگاه




طبقه بندی: دکتر رضایی، 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 6 اردیبهشت 1389 توسط محمد دشتی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
در این وبلاگ گزارش درس " نقش رسانه ها در ارتباطات جمعی " دانشگاه آزاداسلامی (واحد علوم وتحقیقات در ترم دوم سال تحصیلی1388- 1389) که توسط آقای دکتر علی اکبر رضایی تدریس می شود و مباحث مربوط به دنیای رسانه ها و ارتباطات جمعی ارائه خواهد شد.
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
موضوعات
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :